شناسه خبر : 100480
یکشنبه 07 خرداد 1402 , 21:41
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خصوصا در نهاد فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران؛

واقعا"چرا از شفاف‌سازی هراسانیم؟!

در بند(الف) ماده ۳ قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد آمده است، دستگاه‌های مشمول این قانون و مدیران و مسئولان آنها مکلف اند: کلیه قوانین و مقررات اعم از تصویب‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها، رویه‌ها، تصمیمات مرتبط با حقوق شهروندی نظیر فرایندهای کاری و زمان‌بندی انجام کارها، استانداردها، معیار و شاخص‌های مورد عمل، مأموریت‌ها...

فاش نیوز - مقام معظم رهبری در بیاناتی چنین می‌فرمایند:
 "ماها اگر بخواهیم در این جایگاهی که هستیم، از احتمال خطای خودمان کم کنیم، باید از سخن درشت خیرخواهان نرنجیم، یکی از راه‌های سلامت این است... کسی که می‌دانید قصد عناد و دشمنی ندارد، ولو با لحن درشتی هم حرف می‌زند، از او نباید واقعا برنجید. به سخن نرم و دلنشین چاپلوسان هم دل نسپرید. اگر ما این را رعایت کنیم، به نظر من خیلی به سود ماست".

 در فرازهای دیگری می‌فرمایند:
شفافیت معنایش این است که مسئول در جمهوری اسلامی عملکرد خودش را به طور واضح در اختیار مردم قرار دهد؛ این معنای شفافیت است، باید همه این کار را بکنند.
مردم حق دارند بعد از گذشت زمان معقولی، از مسئولان هر یک از بخش‌ها سؤال کنند که نتیجه کار شما چیست؟ باید خودتان را برای پاسخگویی آماده کنید. باید کار را به گونه‌ای تنظیم کنید که بتوانید محصول و نتیجه آن را به مردم نشان دهید و دلیل نقایص آن را باز گویید، مردم حسابگر و هوشیارند".

از این مضامین در فرمایشات مقام معظم رهبری بسیار است؛ که اگر بخش اندکی از آن آویزه گوش مسئولین باشد، میزان رضایتمندی مردم از عملکرد دستگاه‌های اجرایی بیشتر خواهد شد و نابسامانی در عملکرد آنان روبه بهبودی خواهد گذاشت.
وقتی به سایت‌های دستگاه‌های اجرایی مراجعه می‌کنید کمتر با آگاه کردن مردم از حقوق خود آشنا می‌شوید. سایت بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز از این قاعده مستثنا نیست و عملکرد مناسبی در این زمینه ندارد. رجوع ایثارگران به کانال‌ها و سایت‌هایی که در این زمینه توسط همسنگرانشان و افراد مطلع در زمینه حقوق ایثارگران ایجاد شده گواه این مدعاست. این در حالی است که بنیاد موظف است با آگاهی‌بخشی جامعه ایثارگری، آنان را با حقوق قانونی خود آشنا سازد و برای این منظور از همه ابزارهایی که در جامعه برای این اطلاع‌رسانی مرسوم است، استفاده کند.
مقام معظم‌رهبری در بیانی دیگر می‌فرمایند:
" شما بخشی از وقت امسال را برای گزارش دادن به مردم صرف کنید. اینکه ما گفتیم امسال، سال پاسخگویی است، مظهر این پاسخگویی همین گزارش‌هایی است که شما به مردم خواهید داد".
البته این بخشی از وظایف دستگاه‌های اجرایی در برابر مردم است، لکن مردم خود وظیفه دارند که اگر برابر قانون و با آگاهی کامل به آن عمل کنند، دستگاه‌های اجرایی مکلف به پاسخگویی هستند.
مقام معظم رهبری می‌فرمایند: "جوان باید مطالبه کند، باید احساس کند که این مطالبه سودمند است، ثمربخش است، و تشویق بشود بر این مطالبه و باید احساس کند که او فقط مسئولیتش طرح سؤال و پرتاب‌کردن یک شعار نیست".

اگر ایثارگران پیگیر مطالبات قانونی خود که در قوانین و مقررات مصوب به آن اشاره شد، ولی در مرحله اجرا رها شده و کسی به طور جد پیگیر آن نیست، باشند و مسئولین را به دلیل ناتوانی و ضعف در عملکرد بازخواست کنند مشکلات آنان به مراتب کمتر خواهد بود.
در بند(الف) ماده ۳ قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد آمده است، دستگاه‌های مشمول این قانون و مدیران و مسئولان آنها مکلف اند: کلیه قوانین و مقررات اعم از تصویب‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها، رویه‌ها، تصمیمات مرتبط با حقوق شهروندی نظیر فرایندهای کاری و زمان‌بندی انجام کارها، استانداردها، معیار و شاخص‌های مورد عمل، مأموریت‌ها، شرح وظایف دستگاه‌ها و واحدهای مربوط، همچنین مراحل اخذ مجوزها، موافقت‌های اصولی، مفاصاحساب‌ها، تسهیلات اعطایی و... را باید در دیدارگاه‌های الکترونیک به اطلاع‌ عمومی برسانند. ایجاد دیدارگاه‌های الکترونیک مانع از بهره‌برداری روش‌های مناسب دیگر برای اطلاع‌رسانی به هنگام و ضروری مراجعین نیست.

بنیاد شهید و امور ایثارگران با عنایت به اینکه یک نهاد فرهنگی و خدماتی است و بخش عمده‌ای از وظایف و تکالیفش خدمت به خانواده معظم شهدا، ایثارگران و خانواده آنان است، باید فراتر و مطلوب‌تر از سایر دستگاه‌های اجرایی به این وظیفه قانونی عمل کند؛ لکن اعتراض ایثارگران به عملکرد این بنیاد و مدیران آن چیز دیگری را بازگو می‌کند.
مستند به بند(ب) ماده ۳ همین قانون، متن قراردادهای مربوط به معاملات متوسط و بالاتر، اسناد و ضمائم آنها و هرگونه الحاق، اصلاح، فسخ و... باید به پایگاه اطلاعات قراردادها وارد شود. این در حالی است که ایثارگران کاملا از فعالیت‌های حوزه اقتصادی بنیاد اطلاعی نداشته و نمی‌دانند مدیران با سرمایه‌های آنها چه می‌کنند؟
برابر تبصره(۲) همین بند، تاخیر در ورود اطلاعات مذکور در بندهای فوق، یا ورود ناقص اطلاعات، یا ورود برخلاف واقع در پایگاه‌های مذکور تخلف محسوب و متخلفین به ۶ ماه تا ۳ سال انفصال موقت در دستگاه‌های مشمول این قانون محکوم می‌شوند.

|| یوسف مجتهد

اینستاگرام
شفاف سازی در بنیاد ؟؟؟؟!!! خخخخخخخخخخخ
جناب مجتهعد سلام عرض ادب . ذین یار دلنوازم شکریست با شکایت...گر نکته دان عشقی بشنو تو این حکایت....بزرگوار چند ساله بچه های دیروز وپیر مردان جا مانده امروز فریاد وا مصیبتا ازاین سایت بی غل وغش سر می دهند دراین مدت آنقدر نگاشتیم که از خودمان تنفر پیدا کردیم دلیلش نیز عدم شفا فیت میباشد کار بجائ رسیده که دیگه رسمآ داروهای آشغال ایرانی را باید آزاد بگیریم اگر شفا فیت قرار بود اجراء شود دامن اکثر انقلابیون انقلابی تر از بچه های جنگ راخواهد گرفت گشتم نبود نگرد که فقط خستگی برایت خواهد ماند فقط خدا به دادمان برسد بنده اش فراموش کرده روزگاری در این مملکت جوانان دلیری بودن که دیگر درتاریخ تکرار نخواهند شد تا باتن مقابل تانک مقابله کنند که فعلآ به برکت سر صدقه اقایان درفلاکت ونامردمی در گوشه ای در دنیای پوچ وتکرار مکررات طی طریق می کنند ودورباطل مخصوصآ بچه های اعصاب درد زخم قابل تحمل است ولی کسی قادر به حل مشگل روح وروان نمی باشد حتی فوق تخصصش جزء بالا بردن دز داروها . خدایا کی می خوان این جا ماندگان را ببینند یا رب نظری کن
قانون برای مردم اصلأ شفاف نیست!
مسئولین، مدیران و کارکنان از شفافیت می‌ترسند!
چرا که ادارات رو ارث باباشون میدونن!!!
تقصیر بالا دستی هاس که کوتاه میان!!!
حتمأ بالا دستی ها هم نقاط ضعفی دارند!!!!!
کلیه مسئولین، مدیران و کارکنان، خادمان واقعی ملت اند.
نه خادمان تشریفاتی و در حد حرف و تعارف و...
مسئول در جمهوری اسلامی به معنای واقعی یعنی نوکر مردم.
آقای رئیسی هم با همه اتمام حجت کرده و با هیچکس تعارف ندارد
و در عمل هم بصورت علنی و شفاف، جدیت شان را نشان دادند.
دولت محترم لطفأ سامانه ای عمومی در اختیار مردم قرار دهند تا گزارشات تخلف کارکنان خاطی را گزارش کنند و بعد از راستی آزمایی برخورد قاطع شود.
متخلفین اخراج شوند.
آدمهای سالم و باتحصیلات عالی بیکار زیاد داریم.
آنها را جایگزین بی لیاقت ها کنید.
و...
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi